Schilderproces
Het schilderproces verloopt in verschillende fases.
Ik werk niet alla prima (nat-in-nat), maar schilder in verschillende lagen volgens het principe vet over mager (ik begin met minder vette lagen en eindig met vette lagen).
Allereerst maak ik een schets.
Ik begin dan met de onderschildering. Ik doe dit om licht en schaduw weer te geven op het schilderij. Ik zet dit neer in grijstinten, soms al in nuances van toekomstige kleuren.
Ik breng daarna kleur aan in verschillende lagen, het zogenaamde glaceren. Ik doe dit om diepte en nuance te creëren.
Ik eindig het schilderen met het aanbrengen van de detaillering.
Tot slot breng ik, als alles goed gedroogd is, een retoucheervernis aan.
Ik stuur de klant allereerst de schets en houd de klant daarna op de hoogte door het sturen van 1 of 2 tussentijdse foto's. Wanneer ik een foto van het proces toestuur, kan ik niet van tevoren zeggen.
Elk schilderij doorloopt de zogenaamde "lelijke fase". Vaak na het inblokken van de kleuren en het daarna voor het eerst aanbrengen van meer dieptekleuren. Hierbij wordt er nog helemaal geen rekening gehouden met een realistische uitstraling, maar juist een goede weergave van het lichtspel, de richting van het haar etc. De ervaring leert dat een klant hier enorm van kan schrikken. Ik probeer daarom een foto te sturen die niet te "lelijk" is. Ik benadruk echter wel altijd dat de procesfoto's ver van het definitieve resultaat afstaan!
Waarom stuur ik die foto's dan, hoor ik je zeggen!
Om in de huidige tijd, waarin je je bij alles moet afvragen of het wel echt is - van AI tot foto's geprint op canvas en overschilderd - je de geruststelling te geven dat je een kwalitatief hoogwaardig, 100% handgeschilderd product krijgt!
Maak jouw eigen website met JouwWeb